الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه تاثیری بر روی سئو سایت دارد؟

  1. خانه
  2. /
  3. آموزش
  4. /
  5. الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه تاثیری بر روی سئو سایت دارد؟

الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه تاثیری بر روی سئو سایت دارد؟

 

الگوریتم پاندا یکی از معروف ترین الگوریتم‌ های گوگل می باشد که وظیفه آن ارزیابی کیفیت محتوا و تعیین میزان رضایت کاربران، از متن قرار گرفته در صفحه است. این الگوریتم برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ساخته شده است و احتمال نمایش محتوای بی‌ ارزش و بی کیفیت را در نتایج جستجوی گوگل کاهش داده و به محتوای غیر تکراری و با کیفیت رتبه بهتری در نتایج جستجو می دهد. گوگل با رونمایی از این الگوریتم معیاری برای ارزیابی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیار در واقع همان میزان رضایت کاربران بود و به خیلی زود به یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی نتایج جستوجو تبدیل گشت.

 

Panda algorithm

به چه دلیل الگوریتم پاندا ساخته شد؟

سال 2010 موتور جستوجوی گوگل با یک بحران بنیادی مواجه شد. این بحران با افزایش محتوای بی‌ کیفیت و افت زیاد کیفیت نتایج جستجو رخ داد. این بحران مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت مشتری از نتایج جستجو بود را با تهدید روبرو کرد.

الگوریتم پاندا زمانی معرفی شد که کاربران از افزایش لینک های غیر مفید و غیر مرتبط با کلمات کلیدی مورد جستوچو قرار گرفته، شکایت داشتند. الگوریتم پاندا اولین بار در تاریخ فوریه سال 2011 منشتر شد.

بارزترین تغییری که با انتشار الگوریتم پاندای گوگل به وجود آمد این بود که مزرعه محتوا را کلا از بین برد. مزرعه محتوا یا Content Farm تکنیکی بود که در آن سایت‌ها با انتشار تعداد زیادی مقاله بی‌ ارزش، اقدام به لینک‌سازی‌های مخرب در این صفحات می‌کردند. مطابق آمار، بیشتر سایت‌ هایی که با کاهش رتبه مواجه شدند، بعضی از ایرادات زیر را داشتند:

  • بی ارزش بودن محتوا

  • تکرار غیر طبیعی کلمات کلیدی در صفحه
  • بکار بردن بیش از حد عبارات تکراری
  • تبلیغات آزاردهنده
  • رعایت نکردن اصول نگارش محتوا
  • ظاهر غیر جذاب و بی روح

جریمه و رفع جریمه گوگل

وقتی الگوریتم پاندا یک وبسایت را جریمه کند، رفع آن جریمه کار سختی خواهد بود. تا زمانی که این الگوریتم به بهبود عملکرد سایت‌ها با توجه به ارزش محتوا می‌پردازد، کاربردی ترین راه حل، ایجاد محتوای جدید و بهبود کیفیت محتوای منتشر شده در گذشته است. در اکثر مواقع یک وبسایت با حذف کردن محتوای بی ارزش، تولید محتوای مناسب و جدید توانسته است از غضب گوگل دور شود.

در روزهای آغازین پاندا، بعضی از سایت‌های جریمه شده با ترکیب چندین محتوای مرتبط، صفحات جدیدی تولید می کردند. همین طور با ویرایش و تغییر ساختار این صفحات توانستند در بازیابی رتبه و رفع جریمه به خوبی عمل کنند.

الگوریتم پاندا در عمر ده ساله ی خود بروز رسانی هایی داشته است. در نسخه ی اولیه، تمرکز این الگوریتم به کل وب سایت و کیفیت محتوای همه صفحات بود ولی در بروز رسانی های بعدی توجه خود را به محتوای هر صفحه از سایت معطوف کرده است.

ممکن است پاندا حداکثر چند صفحه از سایت را از نتایج گوگل حذف کند ولی اگر تعداد صفحاتی که توسط پاندا جریمه می‌شوند بیش از حد آستانه شود، تمام صفحات سایت با کاهش رتبه جدی روبرو خواهند شد.

 

Panda algorithm google

اگر یک سایت توسط الگوریتم پاندا جریمه شد، چه کار باید بکنیم؟

اگر سایت توسط الگوریتم پاندا جریمه شود، باید پروسه ی طولانی را برای رهایی از آن طی کنید. وبسایت‌ هایی که محتوای کم ارزش منتشر می‌کنند به دو گروه تقسیم می‌شوند.

گروه اول آنهایی هستند که در کنار محتوای اختصاصی و مناسب خود تعداد زیادی مطلب را از سایت‌های دیگر جمع‌آوری کرده و در سایت خود نمایش می دهند. گروه دوم وبسایت‌هایی هستند که هیچ محتوای با کیفیتی در سایت خود نداشته و هر مطلبی که هست، از سایت‌های دیگر بوده است.

برای سایت های گروه اول پیشنهاد می شود صفحات با محتوای بی ارزش از سایت حذف شوند. اما برای گروه دوم پیشنهاد می‌شود که سایت و دامنه را فراموش کرده و با یک استراتژی صحیح در سئو و تولید محتوا سایت دیگری را راه‌اندازی کنید.

برای یک طراح وب یا یک تولید کننده محتوا آگاهی از سوالات زیر می‌تواند باعث شود که محتوای سایت در راستای قواعد الگوریتم پاندا و رضایت کاربران باشد.

  • در این سایت از مقالات تکراری یا مقالاتی با محتوای یکسان ولی کلمات کلیدی متفاوت استفاده شده است؟
  • آیا مقاله مرتبط با حوزه فعالیت وبسایت هست یا نه؟
  • محتوا به خوبی ویرایش شده یا سرسری از آن عبور شده است؟
  • آیا کاربران با خواندن این مطالب ناراحت می‌شوند؟
  • این محتوا بیش از اندازه کوتاه نیست و محتوای آن مفید و کاربردی ایست؟
  • می شود به داده هایی که در این مطلب عنوان شده اعتماد کرد؟
  • آیا این صفحه در مقایسه با سایر صفحات وب در نتایج جستجو ارزش افزوده قانع کننده‌ای دارد؟
  • در این وبسایت از تبلیغات آزاردهنده استفاده شده است؟
  • آیا در این مطلب جنبه‌های مختلف موضوع ارزیابی شده است؟
  • این محتوا برای رفع نیاز کاربران تهیه شده یا برای بدست آموردن جایگاه بهتر در موتورهای جستجو؟
  • آیا این سایت تعداد محتوای زیادی در روز تولید می‌کند که ارزش محتوایی ندارند؟
  • مقاله در حدی قابل توجه هست که  آن را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید؟
  • این مطلب توضیحی مناسب و کامل در مورد موضوع مورد نظر ارائه داده است؟
  • در این محتوا خطاها و اشکالات نگارشی بسیاری وجود دارد؟

الگوریتم پاندا تلاش می‌کند تا محتوای با ارزش را از محتوای تکراری یا بی اهمیت تشخیص دهد. برای این امر معیارهای بسیاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست بلکه قادر است ارزش محتوا را نیز ارزیابی کند.

حتی اگر محتوا منحصر به فرد باشد بازهم ممکن است به دلیل نگارش نادرست یا عدم انتقال مفهوم رتبه خوبی را بدست نیاورد. در مورد الگوریتم پاندا تصورات اشتباهی رایج شده است که در این مقاله به معرفی آنها پرداختیم.

گوگل هیچ وقت لیست معیارهایی که توسط پاندا ارزیابی می‌شوند را منتشر نکرده است و هر از چند گاهی نیز این لیست را بروز می کند تا روال کارش همچنان مخفی بماند. چوت ادامه حیات موتور جستوجوی گوگل به اعتبار این الگوریتم ها بسته است.

با تشکر از اینکه تا این لحظه با ما همراه بودید. این مقاله آموزشی در راستای معرفی الگوریتم های گوگل ارائه شده است. در آموزش های قبلی دیگر الگوریتم های گوگل و مفاهیم سئو را نیز توضیح دادیم. در صورتی که علاقه مند به مطالعه بیشتر در این حوزه هستید می توانید از این منبع که به زبان انگلیسی نوشته شده است بهره ببرید.

پروفایل نویسنده: حمید رضا آل رضا امیری
Hamid reza alereza amiri طراح سایت
Instagram
WhatsApp
LinkedIn
بیش از 10 سال سابقه و تجربه ی برنامه نویسی و طراحی سایت را دارد. او اکنون در کنار فعالیت های پژوهشی و تدریس در دانشگاه، به طراحی وب سایت ، سئو سایت ، مشاور سئو ، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال مشغول هست. او همچنین در حال راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و کارآفرینی در حوزه تجارت می باشد. علاقه ی زیادش به حوزه برنامه نویسی باعث شده که همیشه در حال یادگیری مهارت های جدید باشد.
Search
Generic filters
آخرین مقالات
دسته بندی مقالات
دسته بندی برچسب ها

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست