آتوریتی به چه معناست؟
با افزایش روز افزون تعداد وب سایت ها، گوگل تصمیم گرفت تا به دامنههایی که اعتبار بیشتری دارند رتبه ی بهتری تخصیص بدهد. برای همین منظور مفهوم آتوریتی یا Authority مطرح شد. معنی کلمه، آتوریتی به معنای اعتبار می باشد. اعتبار دامنه و صفحات هم به میزان مفید و کاربردی بودن محتوا برای کاربران بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم تا به طور جامع به توضیح مفاهیم دامین آتوریتی، پیج آتوریتی، تفاوت این دو با هم و نحو محاسبه امتیاز هر کدام بپردازیم.
دامین آتوریتی یا Domain Authority چیست؟
دامین آتوریتی ملاکی است برای تعیین اعتبار دامنه یک سایت، که توسط شرکت Moz ارائهشده است. مقدار domain authority عددی بین 1 تا 100 می باشد. هر چه مقدار آن بیشتر باشد، نشان دهنده ی اعتبار بیشتر سایت و دامنه می باشد. گوگل بیش از 200 پارامتر مختلف را برای تعیین رتبه یک سایت در نظر میگیرد و بعد از آن رتبه سایت را مشخص می کند. از دامین آتوریتی میتوان به عنوان ابزاری استفاده کرد که کمک کند تا راه و مسیر خود را بهتر تحلیل کنید و بدانید که در میان سایتهای رقیب در چه موقعیتی قرار دارید.
پیج آتوریتی یا Page Authority چیست؟
پیج آتوریتی یا Page Authority قدرت و اعتبار یک صفحه خاص از دامنه سایت را نشان میدهد. مقدار پیج آتوریتی هر صفحه هم عددی بین 1 تا 100 می باشد. معمولا صفحات اصلی سایت در مقایسه با دیگر صفحات آن، پیج آتوریتی بالاتری دارد.
تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار صفحه
هر دوی معیار توسط سایت moz.com اندازهگیری میشوند و عددی بین 1 تا 100 را نشان میدهند. اما ممکن است در یکی از صفحات خود عددی کاملا متفاوت با دامین آتوریتی خود ببینید و برایتان سوال پیش بیاید که چگونه ممکن است این دو عدد با هم تفاوت داشته باشند.
علت این است که دامین آتوریتی امتیازی است که به کل دامنه تعلق میگیرد و پیج آتوریتی امتیازی است که به هرصفحه تعلق دارد. در واقع میانگین اعتبار صفحات مختلف سایت است که اعتبار دامنه را مشخص میکند.
امتیاز پیج آتوریتی و دامین آتوریتی چطورمحاسبه میشود؟
اعتبار دامنه و اعتبار صفحه با فرمولی مشابه حاصل میشوند. بنابراین احتمال دارد که در طول یک دوره زمانی تغییرات زیادی را در امتیاز این دو معیار و مخصوصا در پیج آتوریتی مشاهده کرد.
فرمول محاسبه پیج آتوریتی و دامین آتوریتی با استفاده از یک نمودار لگاریتمی است که در بازه 1 تا 100 قرار دارد، و اعتبار هر سایت با آن تعیین میشود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در نمودار لگاریتمی رسیدن از عدد 10 به عدد 12 خیلی راحت تر از رسیدن از عدد 88 به عدد 90 می باشد.
راه های بهبود دامین آتوریتی
ارتقا امتیاز اعتبار یک دامنه تا حدود زیادی به بک لینکهای آن سایت مرتبط است. به غیر از تعداد و کیفیت بک لینک ها, عوامل دیگری نیز تاثیر گذار هستند که در ادامه به آنها می پردازیم:
- تولید محتوای با کیفیت و با ارزش
یکی از معیارهای مهم برای ارتقا، تولید محتوای با ارزش و با کیفیت است. محتوای کاربردی و جذاب که مخاطب را جذب کند و در سایت نگهدارد بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اگر مطالب سایت شما ارزشمند باشد، توسط کاربران به اشتراک گذاشته می شود. این نکته سبب میشود تا لینکهای مفیدی به سایت شما داده شود. این کار به افزایش بازدید و اعتبار از پیج منجر میشود، و در نهایت باعث افزایش domain authority نیز می شود.
- حضور در شبکههای اجتماعی
اگر محتوای شما در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، به این معناست که برای کاربران مفید بوده است. گوگل به این موضوع دقت دارد و به آن اهمیت می دهد. انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی باعث بهبود اعتبار دامنه می شود.
- اصلاح لینکهای شکسته
یک موضوع مهم دیگر در لینک سازی، حذف لینک های شکسته از سایت است.
لازم است که هر از چند گاهی لینک هایی که به سایت داده می شود را بررسی کرد و لینک های آسیب دیده و مخرب را اصلاح یا حذف کرد. گوگل همانطور که به بک لینک از سایت های معتبر امتیاز میدهد، در صورت وجود لینکهای مخرب هم از امتیاز اعتبار دامنه خواهد کاست.
- ظاهر زیبا و جذاب سایت
ظاهر جذاب و زیبای سایت یکی از عوامل مهم برای ماندگاری کاربران در سایت می باشد. در واقع اگر سایت ظاهر کاربر پسندی نداشته باشد باعث خارج شدن زود هنگام افراد می شود.
- لینکدهی داخلی سایت
لینک سازی فقط شامل لینک های خارجی نمی شود. لینکسازی داخلی یکی از کارهایی است که با انجام آن می شود دامین آتوریتی سایت را افزایش دهید. اما برای تاثیر آن در افزایش دامین آتوریتی می توان گفت که تاثیر لینک سازی داخلی به اندازهی بک لینکها در افزایش دامین آتوریتی سایت است.
راه های مشاهده اعتبار دامنه و اعتبار پیج
اولین راه برای مشاهده اعتبار دامنه و پیج مراجعه به سایت moz.com می باشد. برای استفاده از تمام امکانات سایت باید در آن ثبت نام کرده و اکانت پولی را تهیه کنید. بعد از لاگین کردن باید وارد به پنل کاربری شد و لینک سایت موردنظر را در آن وارد کرد تا به شما امتیاز مربوط به سایت را نشان دهد. ابزارهای دیگری هم مثل Check Moz و Seo Review Tools هم وجود دارند که با استفاده از معیارهایی تقریبا مشابه به سایت ها نمره تخصیص می دهند.
در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفاهیم دامین آتوریتی، پیچ آتوریتی و نحو محاسبه ی آنها آشنا کنیم. این مباحث در ادامه ی آموزش های قبلی ما در مورد دامنه چیست قسمت اول و دوم بوده است. از اینکه تا اینجا با ما همراه بوده اید، سپاس گذاریم. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید.
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
بسیار متشکرم بابت مطلب ارزشمندتون