صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟ تاثیر صفحه فرود در افزایش فروش چیست؟
حتما تاکنون واژه ی صفحه فرود یا لندینگ پیچ را شنیده اید. اگر هنوز دقیقا نمی دانید که صفحه فرود چیست و یا چه تاثیرگذاری در بازاریابی دیجیتال دارد، پس در ادامه آموزش های قبلی همچنان با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم تا صفحه ی فرود را به طور کامل توضیح دهیم و اهمیت آن در افزایش فروش را بیان کنیم. در علم بازاریابی از صفحه فرود به عنوان دروازه ورود به یک سایت یاد می شود. لندینگ پیج، یک صفحه ی خاص می باشد که، مالک سایت برای جلب توجه و اغوای مشتریان آماده می کند. هر سایت یک صفحه ی اصلی دارد که ویترینی از کل محتوای سایت می باشد. در صفحه ی اصلی سعی می شود تا کلیت محتوا و مفاهیم سایت عرضه شود و جای مناسبی برای متمرکز کردن مشتریان بر روی یک محصول خاص نمی باشد.
اجازه دهید تا با یک مثال مفهوم صفحه ی فرود را برای شما بیان کنیم. فرض کنید که شما یک پیج فروشگاهی در شبکه ی اینستاگرام دارید و قصد دارید تا فالورهای خود را به یک صفحه ی مخصوص هدایت کنید.
هنگامی که شما لینک این صفحه را در بیو پیج خود قرار می دهید باعث می شوید تا فالورها به این صفحه سرازیر شوند و این صفحه در حکم لندینگ پیچ قرار می گیرد.
چر ا لندینگ پیج درست می کنیم و آدرس صفحه ی اصلی سایت را نمی دهیم؟
به این دلیل که مخاطب صفحه اصلی مشخص نیست دقیقاً چه افرادی هستند و به دنبال چه میگردند. معمولا کاربر در صفحه اصلی به دلیل آشنا نبودن با سایت، بخش مورد نظر خود را پیدا نمی کند و از سایت خارج می شود.
برای همین باید یک لندینگ پیج مناسب برای هر کدام از اهداف بازاریابی ایجاد کنیم. اگر طراحی صفحه فرود به خوبی انجام شود می تواند باعث افزایش تبدیل بازدیدکننده به مشتری شود. در ادامه گام های لازم برای طراحی صفحه فرود را شرح می دهیم.
گام اول: برنامه ریزی برای طراحی لندینگ پیج
در گام اول باید یک برنامهریزی کلی انجام داد و تصمیم گرفت که روی چه موضوعی میخواهید مرکز کنید. لیستی از پیشنهادها برای یک کمپین تهیه کنید و درباره مطالب صفحه تفکر کنید.
شناخت مخاطبانین کمک میکند که محتوای با ارزش تری ایجاد شود. کاربری که از طریق تبلیغ اینستاگرام به سایت شما وارد می شود با فردی که از طریق گوگل یا توصیه افرادی دیگر شما را شناخته است، تفاوت خواهد بود.
بعد از شناخت مشتریان و لیست شدن انواع پیشنهادات قابل ارائه، شروع به طراحی صفحه فرود کنید. یعنی یکی از بهترین پیشنهادات را از فهرست انتخاب کنید و به مشتری ویژه خود ارائه دهید. توجه کنید که این پیشنهادات میتواند مواردی شامل دادن سرویس رایگان برای خریدهای بیشتر از دویست هزار تومان یا تخفیف بیست درصد برای اولین خرید باشد.
گام دوم: تهیه فهرستی از منفعت های مشتریان
هر محصولی که میفروشید، آنچه برای کاربران اهمیت دارد این است که این خرید چه نفعی برای آنها دارد. آنها چه سودی می توانند از خرید محصولات داشته باشند؟
کل اهمیت یک صفحه فرود در این نکته است که بتواند به خوبی به کاربران شرح دهد که چگونه خدمات یا محصولات این سایت میتواند مشکل آنها را برطرف کند. متن در صفحه فرود باید مختصر و مفید باشد. تحقیقات اثبات کرده است که هر چه تعداد کلمات به کار رفته در صفحه فرود بیشتر باشد، نرخ تبدیل هم به همان میزان افت می کند.
گام سوم: ایجاد یک دکمه فراخوان که نشود از آن گذشت
نوع عبارت فراخوان و لینک آن در صفحه فرود اهمیت زیادی بر میزان نرخ تبدیل دارد. تا این لحظه یا توانسته اید کاربر را قانع کنید که در این صورت فراخوان یا اقدامی که از او خواسته شده را انجام داده و یا این که قانع نشده و از لندینگ پیج سایت خارج شده است.
هر صفحه فرود باید تنها یک فراخوان داشته باشد. نتیجه ی یکی از مطالعات بیان کرده است که، صفحه فرودی که فقط یک فراخوان اقدام داشته باشد، نرخ تبدیل بالاتری هم خواهد داشت. از بهترین فراخوانیهای ممکن می توان این موارد را ذکر کرد:
- استفاده از کلمات جذاب برای انجام کاری مانند ” گرفتن ” یا ” داشتن “.
- برانگیختن حس اعتماد در کاربر با بکار بردن الفاظی مانند ” ببینید چه پیشنهادی برای شما فراهم کرده ایم “
- ایجاد کردن حس فوریت در کاربر، بهعنوان مثال به کار بستن جمله ” نصب فوری نسخه آزمایشی 10 روزه ” به کاربر بیان می کند که فقط 10 روز فرصت دارد تصمیم بگیرد که نسخه اصلی را خریداری کند و همین حالا باید نصب کند، چون شاید این پیشنهاد دیگر تکرار نشود.
دکمه مربوط به لینک فراخوانی باید با کل متن صفحه و تکرار پیشنهاد مرتبط باشد. نوع طراحی آن هم باید جذاب باشد تا کاربر را برای کلیککردن در یک چشم بهم زدن ترغیب کند.
گام چهارم: توجه کامل روی تاثیرگذاری طراحی لندینگ پیج
طراحی صفحه فرود مناسب میتواند بر احساس کاربران درباره سایت، محصول یا خدمات تأثیر بگذارد. حتی ممکن است که تصمیم آنها را عوض کند.
لندیگ پیچ باید شامل قسمت های سرتیتر، متن پیشنهاد، فراخوانی و در انتهای صفحه ارائه شواهد برای اثبات عملکرد. اثبات آخرین کار برای ترغیب کاربر به خرید است. اثبات، اعتماد و اعتبار شرکت را نشان میدهد. این شواهد به کاربر میگویند که چه تعداد از کاربران خرید کردهاند یا پیشنهاد را پذیرفتهاند.
برای ارزیابی آنچه که بیشترین نرخ تبدیل را نتیجه می دهد باید تمام عناصر طراحی صفحه فرود را تست کرد. از ظاهر دکمه فراخوان تا کلمات به کار رفته باید بررسی شوند.
می توان از تست A/B بین ۲ صفحه فرود تشخیص داد که کدام نرخ تبدیل بهتری را رقم می زند. ترکیب طراحی خوب با بهترین پیشنهاد برای کاربران در ایجاد صفحه فرود مناسب در تبدیل مخاطبان به مشتری و افزایش فروش کمک جدی میکند.
در این مقاله سعی شد تا مخاطب با مفهوم و کاربرد صفحه فرود آشنا شود. وجود landing page های جذاب و تاثیرگذار می تواند باعث افزایش فروش یک سایت شود. برای مطالعه بیشتر در این مورد می توانید از این منبع انگلیسی زبان استفاده بفرماید.
4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
برای یک سایت فروشگاهی چند تا صفحه فرود می شود درست کرد؟
آیا صفحه اصلی سایت، صفحه فرود محسوب می شود؟
با سلام، خیر در اکثر مواقع، صفحه اصلی سایت، یک برگه مجزا می باشد. بهتر است در زمان طراحی سایت، صفحه اصلی به عنوان یک صفحه فرود در نظر گرفته نشود.
مرسی از مطالب خوب و آموزنده تون. تا حالا با معنای صفحه فرود آشنا نبودم