الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه کاربردی دارد؟
در این مقاله قصد داریم تا یکی دیگر از الگوریتم های گوگل را معرفی کنیم. در مقالات قبلی با الگوریتم کبوتر گوگل که به سئوی محلی کمک می کرد و الگوریتم پاندا که به کیفیت محتوا توجه داشت، آشنا شدیم. الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird، یکی از الگوریتم های معروف گوگل می باشد که در این مقاله به تشریح آن خواهیم پرداخت. الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های گوگل برای کمک به یافتن بهترین نتایج جستوجو برای کاربران بوده است. هدف این الگوریتم تحلیل بر روی عبارات کاربر و یافتن سریع بهینه ترین پاسخ ها می باشد.
ماجرای انتخاب اسم برای این الگوریتم
گوگل برای نام گذاری بر روی الگوریتم های خود از اسامی حیوانات استفاده می کند. تشابه بین اهداف این الگوریتم ها با ویژگی های برجسته ی بعضی از حیوانات باعث می شود تا نام گذاری آنها در ذهن افراد ماندگار شود. به گفته یکی از کارمندان گوگل، هنگامی که در جستوجوی اسمی معنادار برای این الگوریتم بودیم ملاحظه کردیم که بین هدف این الگوریتم که تحلیل بر روی عبارات کاربر و یافتن سریع بهینه ترین پاسخ ها می باشد، با دو ویژگی سرعت و دقت در مرغ مگس خوار، تشابه کاملی وجود دارد. به همین دلیل این اسم برای الگوریتم انتخاب شد.
الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه کار میکند؟
گوگل، سایت ها را نه بر اساس کلمات یا عبارات کلیدی، بلکه بر اساس معنا و مفهوم عبارات، تحلیل کرده و سپس نمایش میدهد. برای مثال ادمین یک سایت آموزش شطرنج، برای بدست آوردن رتبه ی مناسب عبارت “آموزش شطرنج” را در اکثر صفحات سایت قرار می دهد تا چگالی عبارت کلیدی را بالا ببرد.
الگوریتم Hummingbird کاملا با این روش تولید محتوا مخالف است. گوگل دیگر مانند گذشته، یک موتور جستجوی ساده نیست و به یک موتور هوشمند تبدیل شده است که کاربرانش از او سوال هایی متنوع و گاها بی معنایی میپرسند. برای نمونه ” همسر بازیگر فلان در سریال فلان کیست؟” با تغییر رفتار کاربران نسبت به گذشته، گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را رونمایی کرد.
گوگل برای حمایت از کاربران فضای موجود را تغییر داد و تولید کنندگان محتوا را مجبور کرد تا به جای پر کردن وبسایت از کلمات کلیدی، محتوایی تولید کنند که بهترین پاسخ ها را به نیاز کاربران بدهند. مثالا اگر کاربر عبارت رستوران در بابل را جستوجو کند، گوگل همه نتایج مرتبط و نزدیک به رستوران مانند ساندویچی، فست فود، آشپزخانه را نیز، نشان میدهد. این موضوع بیان کننده این است که گوگل با کمک مرغ مگس خوار نیاز کاربر را عمیقا درک می کند و می فهمد که او به دنبال چه چیزی است.
الگوریتم مرغ مگس خوار برای انجام این کاز از دو قابلیت بهره می برد:
گراف دانش گوگل
گراف گوگل یا همان نمودار دانش، مانند یک مخزن است که موتور جستجوی گوگل با هدف ارتقا کیفیت نتایج جستجوی به آن رجوع میکند و اطلاعات تکمیلی درباره اشخاص، اشیا، مکان ها و … را نمایش میدهد.
جستجوی معنایی
دیگر عامل تاثیرگذار در عملکرد این الگوریتم، جستجوی معنایی یا Semantic Search است. مرغ مگسخوار به جای جستوجوی یک کلمه به دنبال درک نیت کاربر از جستجو میباشد. در واقع درک نیت مخاطب کار بسیار دشواری است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.
در جستجوی معنایی علاوه بر سابقه تحقیقات کاربران، بعضی از عوامل دیگر مانند موارد زیر نیز نقش دارند:
- تشابه معنایی کلمات (مانند سالن ورزشی، باشگاه ورزشی، استادیوم)
- محل و مکان جغرافیایی کاربر
- کلمات استفاده شده در جمله
- سابقه جستجوهای کاربران
برای تولید محتوا به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟
برای تولید محتوای ارزشمند لازم است که به بایدها و نبایدهای الگوریتم مرغ مگس خوار توجه کرد تا از نظر سئو دچار مشکل نشویم. موارد مهم از نظر این الگوریتم عبارتند از:
از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید
مرغ مگسخوار به استفاده بیش از حد کلمات کلیدی حساس است و برای محتواهای پر تکرار ارزشی قائل نیست. بهتر است قبل از تولید یک محتوا کلمات مترادف با کلیدواژه را نیز شناسایی کنید. از این طریق میتوانید به صورت بهینه کلمه کلیدی مشخص شده و هم خانوادههای آن را در مقاله استفاده کنید.
هدف رفع نیاز کاربران باشد
مخاطبین با سلیقه ها، نیازها و اهداف متفاوتی از سایت ها بازدید می کنند. محتوایی که شامل چند هزار کلمه است، الزاما یک محتوای باکیفیت نخواهد بود و ارزش آن زمانی مشخص میشود که نیاز کاربران را رفع کند.
به همکاری الگوریتم مرغ مگسخوار و الگوریتم رنک برین توجه کنید
فراموش نکنید که این دو الگوریتم، همکاری زیادی با هم دارند و لازم است تمام هنر خود را به کار بگیرید تا کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند. راهحل این موضوع هم استفاده از تصاویر باکیفیت، ویدئوهای آموزشی، اینفوگرافیک و مواردی از این قبیل می باشد.
استفاده از نشانه گذاری استاندارد
از مهم ترین ویژگیهای اسکیما این است که با بهکارگیری آن، گوگل راحتتر و سریعتر متوجه محتوای مورد جستجوی کاربر میشود. در حقیقت، اسکیما نشانههایی هستند که در سایتها قرار میگیرند تا کار موتورهای جستجو آسان تر شود.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چه تاثیری بر سئو دارد؟
الگوریتم مرغ مگس خوار هدفش افزایش رضایتمندی کاربران از جستجوها است. تولید کنندگان محتوا می توانند با رعایت یکسری از اصول و قواعد از این الگوریتم نمره ی مناسب دریافت کنند و رتبه خوبی برسند. مهمترین قواعدی که باید رعایت شود عبارتند از:
- پرهیز از به کار بردن بیش از حد، کلمات کلیدی در محتوا. الگوریتم این کار را یک نوع فریب حساب می کند و نمره ی منفی برای سئو سایت در نظر می گیرد.
- به جای استفاده مکرر از کلمات کلیدی می توان از کلمات هم معنی و مرتبط استفاده کرد. برای نمونه در یک سایت فروشگاهی به جای تکرار کلمه خرید ارزان می شود کلماتی مانند خرید به صرفه، خرید اقتصادی، قیمت مناسب و … را به کار برد.
در این مقاله به معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل پرداختیم. این الگوریتم هم نقش مهمی در سئوی سایت ایفا می کند. برای آشنایی بیشتر با مفاهیم سئو می توانید از مقاله سئو چیست در سایت ما و یا این منبع که به زبان انگلیسی می باشد استفاده کنید.
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
الگوریتم مرغ مگس خوار به کسب و کارهای محلی خیلی کمک می کنه