آیا امکان تشخیص محتوای اصل از محتوای کپی وجود دارد؟

  1. خانه
  2. /
  3. آموزش
  4. /
  5. آیا امکان تشخیص محتوای اصل از محتوای کپی وجود دارد؟

آیا امکان تشخیص محتوای اصل از محتوای کپی وجود دارد؟

 

با یک مقاله آموزشی دیگه در خدمت شما عزیزان هستم. امروز می خوام به یک مبحث مهم در حوزه تولید محتوا بپردازم. همین طور که می دونید، محتوا در سایت باعث بهبود سئو خواهد شد. هرچه محتوا کامل تر و مفیدتر باشد، اثرگذاریش در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجو بیشتر خواهد بود. ولی خب تولید محتوا حرفه ای کار ساده ای نیست و خیلی از افراد نمی توانند این کار را به صورت حرفه ای انجام دهند و به ناچار دست به کپی محتوا یا استفاده ازمحتوا کپی شده می آورند. در ادامه کپی محتوا یا Duplicate Content را به طور کامل توضیح میدیم و ابزارهای تشخیص کپی محتوا رو معرفی می کنیم.

 

تولید محتوا

 

منظور از کپی محتوا چیست؟

به بیان ساده، کپی محتوا یا Duplicate Content به این معنی است که یک نویسنده یک مطلب یا محتوا را از یک منبع بدون اجازه بگیرد و در سایت خود آن محتوا را به نام خود منتشر کند. در بیشتر مواقع حتی با ذکر نام منبع اصلی هم باز اینکار کپی محتوا محسوب می شود و یک عمل غیر قانونی بحساب می آید.

شاید پیش خود تصور کنید که اگرکمی در محتوا اصلی دستکاری شود، دیگر این کار کپی برداری نیست. در حالی که باز هم این کار غیر قانونی و غیر اخلاقی می باشد. در بعضی از حوزه ها این حساسیت بسیار بیشتر می شود مانند مقالات علمی یا صنعتی که حاوی ایده و یا فرمول خاصی هستند.

حتما خود شما هم تا حالا تجربه مواجه شدن با یک مطلب تکراری در چند سایت مختلف را داشته اید. این وضعیت بیشتر برای سایت های داینامیک اتفاق می افتد تا سایت های استاتیک.

امروزه گوگل به محتوای سایت اهمیت ویژه ای می دهد. در واقع به سایت هایی که محتوا کپی شده را نشر می دهند امتیاز منفی زیادی می دهد که منجر به کاهش شدید رتبه ی سایت خواهد شد. پس اگرادمین یک سایت هستید، برای به خطر نیفتادن اعتبار سایت خود نزد گوگل به هیچ وجه سراغ محتوا کپی شده نروید.

گوگل چطور متوجه کپی بودن محتوا یک سایت می شود؟

گوگل روز به روز در حال هوشمند تر شدن می باشد. در واقع گوگل برای حفظ اعتبار خود در مقابل موتورهای جستوجوی رقیب، دست به دامن هوش مصنوعی شده است. طبیعتا هر موتور جستوجوی که ایندکس بهتری از سایت ها داشته باشد و لینک های مورد نظرکاربر را دقیق تر در اختیار او قرار دهد، نمره ی بهتری از کاربر دریافت می کند.

گوگل برای رتبه بندی سایت ها از چندین الگوریتم استفاده می کند که یکی از آنها الگوریتم پاندامی باشد. الگوریتم پاندا وظیفه اش شناسایی صفحات و محتوا تکراری می باشد. سایتی که مطالب تکراری را استفاده کند، توسط این الگوریتم تشخیص داده می شود و رتبه ی بدتری را در فرایند ایندکس گذاری اخذ می کند.

انواع کپی محتوا

به طور کلی استفاده از محتوای کپی شده باعث ایجاد تجربه ی کاربری بد (User Experience) برای کاربران می شود. که نتیجه ی آن منجر به کاهش اعتبار سایت و برند در نزد کاربران می شود. کپی کردن محتوا به طرق متفاوتی قابل انجام هست، اما میشه آن را در سه دسته تقسیم کرد:

کپی کردن از محتوای داخل سایت فعلی 

در این روش اگر شما محتوای داخل یکی از صفحات خودتان را در یک صفحه ی دیگر سایت خود تکرار کنید، دچار  Duplicate Content شده اید. حتی این کار هم بر خلاف استاندارد ها و معیارهای گوگل می باشد و نمره ی منفی برای سایت شما در نظر می گیرد.

کپی کردن از محتوای سایت دیگران

در این روش که متداول ترین نوع کپی محتوی می باشد، نویسنده یک محتوی را از سایت دیگر می دزد و آن را  در سایت خود قرار می دهد. معمولا سایت های بروز و مطرح بسیار زیاد مورد دستبرد محتوایی قرار می گیرند.

ترکیب محتوای کپی شده از چند سایت

در این روش نویسنده مطالب چند سایت را با هم مخلوط می کند و در سایت خود قرار می دهد. به طوری که در نگاه اول تشخیص Duplicate Content ممکن نیست. ولی این روش هم راه فرار از دست الگوریتم های هوشمند گوگل نیست. زیرا ابزارهایی وجود دارد که به کمک آنها امکان تشخیص محتوای کپی شده وجود دارد. در ادامه به معرفی بعضی از این ابزارها خواهیم پرداخت.

تشخیص محتوا کپی

در این مقاله در مورد موضوع اصالت محتوا، تاثیری که بر روی سئو می گزارد، معایب و انواع روش Duplicate Content توضیح دادیم. اکنون به معرفی چند ابزار رایگان تشخیص کپی بودن محتوا خواهیم پرداخت. تعدادی سایت وجود دارند که این خدمات را به طور رایگان و پولی برای کاربران انجام می دهند.

این سایت ها با دریافت فایل محتوا یا آدرس صفحه محتوا، پردازش را در سطح اینترنت انجام می دهند و میزان تشابه محتوای جاری با مطالب دیگر سایت ها را ارزیابی می کنند.

عموم این سایت ها در حالت رایگان هر بار تا هزار کلمه را مورد پردازش قرار می دهند. با توجه به تعداد کلماتی که در اختیار سایت می گزاریم، زمان پردازش می تواند متفاوت باشد. ولی در کل این فرایند پیچیده و زمان بر می باشد.

ابزارهای تشخیص اصالت محتوا

وب سایت Copy Scape  یکی از معروف ترین سایت های آنلاین برای تشخیص کپی بودن محتوا می باشد که به طوررایگان هم خدمات اراده می دهد. این ابزار دقت نسبتا بالایی دارد و در صورتی که محتوا از چندین سایت هم سرقت شده باشد، باز هم قابل تشخیص می باشد.

وب سایت PlagScan  به طور حرفه ای به تشخیص محتوای کپی می پردازد و برای استفاده از خدمات سایت باید عضو شد.

وب سایت Duplichecker، از برجسته ترین ابزارها برای تشخیص اصالت محتوا می باشد. این سایت بابت خدمات رایگانی که ارائه می کند، حتی نیاز به عضویت هم ندارد.

وب سایت Plagiarism Checker امکان بررسی محتوای فارسی را هم فراهم کرده است. برای استفاده از این ابزار باید در سایت عضو شوید.

وب سایت Siteliner یک ابزارقدرتمند در این حوزه می باشد و با دریافت URL یک سایت کل صفحات و محتوای آن را بررسی می کند. مدت زمان پردازش به حجم سایت بستگی دارد.

وب سایت Smallseotools  یک سایت مطرح در حوزه سئو می باشد و خدمات عالی برای تدوینگر محتوا ارائه می کند. در بخش تشخیص کپی بودن محتوا هم در حاللت رایگان تا هزار کلمه و در حالت پولی بدون محدودیت خدمات می دهد.

علاوه بر ابزارهایی که معرفی شده، باز هم سایت های زیادی وجود دارند که خدمات مشابه ای را ارائه می دهند ولی مطئنا کیفیت پردازش ها و مدت زمان اعلام نتایج بسیار متفاوت هست. اخیرا سایت های ایرانی  Upseo و hostiran هم همچین خدماتی را ارائه می دهند.

چطور به گوگل کمک کنیم؟

برای اینکه گوگل خود سایت اصلی تولید کننده محتوا را به عنوان کپی کننده در نظر نگیرد و جریمه نکند، امکان گزارش دادن سایت های دزد را فراهم کرده است. برای این کار باید به این صفحه مراجعه کرده و ضمن تکمیل فیلدها، مستندات معتبری را هم که اثبات می کند شما تولید کننده محتوا بودین را ارائه دهید. بعد از انجام این کار گوگل تحقیقات خودش را انجام می دهد و در روزهای بعد نتیجه را به اطلاع شما می رساند.

پروفایل نویسنده: حمید رضا آل رضا امیری
Hamid reza alereza amiri طراح سایت
Instagram
WhatsApp
LinkedIn
بیش از 10 سال سابقه و تجربه ی برنامه نویسی و طراحی سایت را دارد. او اکنون در کنار فعالیت های پژوهشی و تدریس در دانشگاه، به طراحی وب سایت ، سئو سایت ، مشاور سئو ، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال مشغول هست. او همچنین در حال راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و کارآفرینی در حوزه تجارت می باشد. علاقه ی زیادش به حوزه برنامه نویسی باعث شده که همیشه در حال یادگیری مهارت های جدید باشد.
Search
Generic filters
آخرین مقالات
دسته بندی مقالات
دسته بندی برچسب ها

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی احمدی
    تیر 3, 1401 7:30 ب.ظ

    آموزنده بود. ابزارهای مفیدی را معرفی کردید.

    پاسخ
  • ممنون. شما کدام یک از ابزارهای تشخیص محتوای اصل رو پیشنهاد می کنید؟

    پاسخ
    • با سلام، وب سایت Plagiarism Checker یکی از ابزارهایی هست که معمولا توسط تیم ما مورد استفاده قرار می گیره.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست