الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

  1. خانه
  2. /
  3. آموزش
  4. /
  5. الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

 

موتور جستجوی گوگل، محبوب ترین موتور جستوجو در دنیاست. این موتور جستجو قدرتمند الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود را با گذشت زمان، بروزرسانی کرده و هر بار یک الگوریتم هوشمند و قدرتمندتر را معرفی می کند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی الگوریتم کبوتر گوگل بپردازیم. الگوریتم کبوتر یکی از الگوریتم های رتبه بندی می باشد و بر روی سئو وب سایت ها بسیار تاثیرگذار می باشد. موتور جستجو گوگل برای ایندکس وب سایت‌ها بیش از دویست آیتم مختلف دارد. گوگل هر ماه چندین بار این الگوریتم‌های رتبه‌بندی را آپدیت می‌ کند تا کاربران به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

 

الگوریتم کبوتر گوگل

 

الگوریتم کبوتر گوگل چه وظیفه ای دارد؟

گوگل در سال 2013 انقلابی را در الگوریتم های خود ایجاد کرد. یک آپدیت گسترده در الگوریتم های موتور جستوجوی صورت گرفت و از الگوریتم کبوتر رو نمایی شد. الگوریتم کبوتر با هدف نشان دادن نتایج مرتبط تر برای کاربران در جستوجوهای محلی معرفی شد. این الگوریتم تحولی بزرگ در پارامترهای رتبه‌بندی بر اساس مکان و فاصله ایجاد نمود.

با معرفی الگوریتم کبوتر مفهوم سئوی محلی نیز مطرح شد. سئوی محلی یکی از انواع بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجو می باشد. سئوی محلی کمک می‌ کند تا افراد کسب و کار خودشان را به مشتریان و کاربران در مجاورت و همسایگی خود معرفی نمایند. همچنین باعث ایجاد فرصتی عالی برای جذب مشتریان در مجاورت می شود و اطلاعات کافی از کسب و کار محلی را به مشتریان این منطقه ارائه می نماید.

جستوگر محلی یا کاربر محلی کسی است که به دنبال یک کسب و کار محلی در نزدیکی خود می‌باشد. برای مثال فرض کنید که یک توریست از تهران به مقصد بابل مسافرت کرده است. این فرد در شهر بابل به دنبال یک رستوران خوب می باشد. وقتی در گوگل عبارت ” رستوران عالی بابل ” را سرچ کند، گوگل بهترین سایت های مربوط به رستوران های موجود در شهر بابل و اطراف را پیشنهاد می دهد.

نه مثلا رستوران های موجود در شهر اهواز را. عملکرد این الگوریتم به این صورت است که موقعیت جغرافیایی کاربر را به عنوان مرکز در نظر گرفته و شعاع خاصی از این مرکز را بررسی می کند. گوگل با توجه به تمام فاکتورهای جستجو، کمترین فاصله تا کاربر را محاسبه کرده و رستوران‌ هایی که در آن شعاع قرار دارند را نشان داده تا مطلوب ترین نتیجه به کاربر ارائه شود.

الگوریتم کبوتر گوگل چطور کار می‌کند؟

این الگوریتم با الهام گرفتن از ویژگی های طبیعی کبوتر ایجاد شد. برای مثال پرواز به مکان‌هایی که برایش آشنا هست و توانایی تصمیم‌گیری بسیار سریع. کبوتر جزئیات را بدون در نظر گرفتن جهت‌ گیری فضایی به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌ دهد. موتور جستجوی گوگل با توجه به این ویژگی، از بین صدها سایت ایندکس شده، طوری سایت‌های مرتبط را نمایش می‌دهد که گاهی فراتر از انتظار است و اغلب همان نتایجی که انتظار آن می رود نشان داده می شود. عملکرد این الگوریتم به شکلی است که کاربر را با سرعت به هدف خود نزدیک می‌کند. این سرعت نه تنها از کیفیت نتایج نشان داده شده نمی کاهد بلکه دقت آن را نیز افزایش می‌دهد.

هر کدام از الگوریتم های گوگل برای کسب و کارها مزایا و معایبی دارند. نتایج تحقیقات نشان داده است که الگوریتم کبوتر گوگل برای کاربران گوگل، مفیدتر بوده تا صاحبان کسب و کارها. با اعمال الگوریتم کبوتر، کسب و کارهایی که در فاصله دورتری قرار دارند فیلتر شده و در نتایج جستجو نشان داده نمی‌شوند. سایت‌هایی که قدرت رقابت روی کلمات کلیدی را در بین جستوجوها نداشتند، در بین نتایج محلی راحت‌تر خودشان را نشان می‌دهند. این الگوریتم باعث شده کسب و کارهای ضعیف روی سئوی محلی خود کار کرده تا بتوانند خود را بالا بکشند.

تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل چگونه است؟

بعد از اینکه الگوریتم کبوتر شروع به کار کرد، به دلیل کاهش محدوده جغرافیاییِ نمایش داده شده و اندازه لوکال پک که به 3 سایت کاهش پیدا کرد، تعداد ورودی سایت‌ها تغییرات قابل توجه ای پیدا کرد. اما نکته مهم‌تر از ترافیک سایت‌ها، نرخ تبدیل ورودی به مشتری می‌باشد که بعد از الگوریتم گوگل افزایش ویژه ای پیدا کرد.

برای نمونه یک رستوران در شهر بابل در استان مسافر خیز مازندارن که از طریق سایتش جذب مشتری می‌نمود، در طول روز 600 بازدید داشت که از این 600 مراجعه به سایت، 200 بازدید منجر به سفارش می‌ شد. بعد از اجرایی شدن الگوریتم کبوتر، میزان ترافیک این سایت به 400 کاهش پیدا کرد ولی از میان 400 بازدید روزانه، 250 بازدید منجر به خرید می‌شد، یعنی با وجود کاهش ترافیک سایت، نرخ تبدیل ورودی به مشتری افزایش پیدا کرده است.

 

Google Pigeon update

کدام کسب و کار ها از وجود الگوریتم کبوتر منفعت می‌برند؟

بخش بزرگی از وب سایت‌ هایی که مکان فیزیکی ندشتند و یا محل کسب و کار خود را در سایت معرفی نکرده اند، نفعی از الگوریتم کبوتر نبردند. اما وب سایت هایی که مکان خود را برای گوگل ثبت کرده بودند، از این الگوریتم سود زیادی بردند. با بروزرسانی های بعدی الگوریتم کبوتر گوگل، برای بعضی از کسب و کارها اعمال نتایج جستجوی محلی باعث رشد قابل‌ ملاحظه ای در نتایج گوگل شد.

برای مثال خدمات هتلداری رشد ۲۸ درصدی، اغذیه فروشی ها رشد ۱۹ درصدی، خدمات آموزشی رشد ۱۳ درصدی در نتایج جستجوی محلی گوگل را تجربه کردند. در طرف مقابل برای اصنافی مانند دفاتر وکالت، خدمات حمل و نقل و خدمات پزشکی رشدهایی کمتر از 5 درصد حاصل شد.در صورت جستجوی یک موقعیت جغرافیایی یا صنف محلی توسط کاربران، بعضا عواملی مانند فاصله مکانی، ساعت کاری و آسانی دسترسی بهتر از محتوا و اعتبار سایت می‌تواند عمل کند.

برای انجام سئوی محلی سایت چه کارهایی باید کرد؟

  • کسب و کارها باید در گوگل مپ ثبت شوند
  • مشخصات آدرس و ساعات فعالیت و باز بودن را در تمام صفحات سایت درج نماییم
  • انتخاب عنوان صفحات سایت با کلمه کلیدی جغرافیایی
  • اطلاعات کسب و کار باید را در وب سایت های دایرکتوری محلی ثبت شوند
  • رعایت اصوا کلی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجو

در این مقاله به معرفی یک از معروف ترین الگوریتم های سئوی گوگل پرداختیم. این الگوریتم تاثیر زیادی در کسب جایگاه برای سایت های ضعیفتر در جستوجوهای محلی داشته است. اما بعضی دیگر از الگوریتم های گوگل باعث جریمه شدن سایت های خطا کار می شوند. برای نمونه الگوریتم پاندا، رتبه ی سایت هایی که استانداردها و قواعد گوگل را رعایت نکند، تنزل می دهد.

پروفایل نویسنده: حمید رضا آل رضا امیری
Hamid reza alereza amiri طراح سایت
Instagram
WhatsApp
LinkedIn
بیش از 10 سال سابقه و تجربه ی برنامه نویسی و طراحی سایت را دارد. او اکنون در کنار فعالیت های پژوهشی و تدریس در دانشگاه، به طراحی وب سایت ، سئو سایت ، مشاور سئو ، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال مشغول هست. او همچنین در حال راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و کارآفرینی در حوزه تجارت می باشد. علاقه ی زیادش به حوزه برنامه نویسی باعث شده که همیشه در حال یادگیری مهارت های جدید باشد.
Search
Generic filters
آخرین مقالات
دسته بندی مقالات
دسته بندی برچسب ها

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • پس حتما باید موقعیت مغازه مون رو در سایت ثبت کنم؟

    پاسخ
    • بله، ثبت موقعیت جغرافیای در گوگل لازم هست. بعلاوه استفاده کردن از نقشه گوگل در سایت و یا حداقل قید کردن آدرس به صورت متن در قسمت فوتر سایت مورد توجه الگوریتم کبوتر گوگل قرار می گیرد و به سئوی بهتر سایت شما کمک زیادی می کند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست