سئو یا SEO چیست؟ (قسمت اول)

  1. خانه
  2. /
  3. آموزش
  4. /
  5. سئو یا SEO چیست؟ (قسمت اول)

سئو یا SEO چیست؟ (قسمت اول)

کلمه سئو تلفظ مخفف کلمات Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی موتورهای جستوجو می باشد. موتورهای جستوجوی زیادی درفضای اینترنت مانند گوگل، یاهو، بینگ و غیره وجود دارند. این موتورها وظیفه شناسایی وب سایت ها و ایندکس صفحات و محتوی آنها را بر عهده دارند. سئو روشی برای کمک به این موتورهای جستوجو در فرایند ایندکس کردن صفحات می باشد.

سئو فرآيند آسانی نيست که به راحتي قابل انجام باشد زيرا نيازمند تخصص و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني عمل می کنند و وظيفه متخصصین سئو در بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه را سنگین می کنند. بهینه سازی یا SEO سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئو کاران انجام می شود. الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي حدودا 200 معيار برای رتبه‌بندي يک وب سايت می باشد. از اين رو متخصصین سئو باید تمامی اين معيار‌ها را جهت انجام موفق سئو پیاده سازی کنند.

 

عکس سئو گوگل

دهه 90 و آغاز عصر سئو

با فراگیر شدن اینترنت، موتورهای جستوجو نیز ظهور کردند. در آن برهه از زمان موتورهای جستوجو کار دشواری نداشتند زیرا تعداد سایت ها محدود بود و فرایند ایندکس شدن به مبتدی ترین شکل ممکن و بر اساس حروف الفبای دامنه های وب سایت ها انجام می شد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.

با رشد اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري هم ایجاد شدند که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي مناسب تری استفاده مي‌کردند. اين الگوريتم‌ها با معيار چگالی کلمات کليدي و برچسب‌هاي شبيه key words براي فهم محتويات وب سايت‌ها استفاده مي‌کردند. چگالی یا غلظت کلمات کلیدی به معنی تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر تعداد کل کلمات موجود در صفحه می باشد.

کسب جایگاه به هر طریق ممکن!

با توجه به اهمیت رتبه‌بندي صفحات توسط موتور‌هاي جستجو، طراحان وب به دنبال پيدا کردن راه‌ هايي جهت تاثيرگذاری قانونی و عمدتا غیر قانونی در رتبه بندي اين موتورها برآمدند. طراحان وب با روش های غیر قانونی و غیر اخلاقی مانند مخفی کردن کلمات کلیدی در صفحات از دید کاربران یا به کاربردن کلمات پر بازدید ولی غیر مرتبط با فعالیت وب سایت موتورهای جستوجو را فریب می دادند.

برای مثال آنها در یک پاراگراف کلمات کلیدی وب سایت را به طور متوالی در چندین خط تکرار می کردند و برای اذیت نشدن کاربران آن پاراگراف را از دید آنها مخفی (hidden) می کردند، ولی این پاراگراف توسط موتورهای جستوجو خوانده می شد و به خاطر تکرار زیاد کلمات کلیدی به این صفحه امتیاز زیادی داده می شد.

همان طور که ذکرشد کسب رتبه‌ بالا براي کلمات کليدي خاص درسال های آغازین فعالیت موتورهای جستوجو امری بسیار ساده بود. با استفاده از روش‌هاي غير قانونی در آن برهه قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تقریبا تضمين شده بود. اما با گذشت زمان موتورهای جستوجو هم رشد کرده و الگوريتم‌هاي ایندکس کردن خود را ارتقا داده اند.

 

منظور سئو چیست ؟

منظور از سئو کمک به سايت‌ها در بدست آوردن رتبه بهتر در نتايج جستجو و افزايش مشاهده صفحات بر اساس کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران می باشد. نشان دادن بهترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي انجام شده مزاياي زيادي هم براي کاربران و هم براي موتور جستجو دارد. مزیت این کار برای کاربران آن است که صفحات مورد نظر خود را به راحتی پيدا مي‌کنند و برای موتور جستجو هم قابل اعتماد و دقیق بودن تایید می شود. بعد از اينکه سئوکار براي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را آغاز کرد، باید صبر زیادی داشت. زمان و علم سئو، بزرگ‌ترين نیازها براي بهينه شدن سايت و يا صفحات وب سایت می باشد.

با توجه با این موارد که چه کلمات کليدي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، به ثمر رسیدن نتایج سئو را ممکن است چند ماه‌ به دراز بکشاند. قطعا نتیجه بهينه‌سازي جستجو سریعا ديده نمی شود ولي قطعا در بلند مدت ثمر بخش خواهد بود. نتایج فعالیت های انجام شده ی سئو باعث افزايش رتبه‌ وب سايت و افزايش مشاهده و کلیک می شود. براي سايت‌ها اهمیت زیادی دارد که در صفحه اول ایندکس جستجو گوگل و به خصوص سه لینک ابتدایی که بیشترین بازدید ها را شامل مي‌شود، قرار بگيرند.

 

افزایش روز افزون جستوجو ها

سايت‌ها به خاطر خدمات و محصولاتی که ارائه می دهند برای بدست آوردن رتبه يک لیست جستوجو رقابت سختی با هم دارند. بر اساس آمار ارائه شده توسط خود گوگل در هر ثانیه 106 هزار جستوجو بر روی این موتور جستوجو انجام می شود. مثالا کلمه کليدي “خرید گوشی موبایل” یک ميليون جستجوي گوگل را در هفته به خود اختصاص مي‌دهند. سه لینک رتبه نخست حدود 58 درصد مشاهدات و رتبه یک حدود 36 درصد از کلیک ها را به خود اختصاص مي‌دهند.
نتایج یک تحقیق بیان می کند که کاربران علاقه دارند تا بر روي لینک های طبيعي نتايج جستجو کليک کنند تا لینک های تبلیغاتی (ادورز). نتایج این تحقیق مشخص کرد که حدود 72 درصد کاربران گوگل بر روي لینک های طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند و فقط حدود 27 درصد از کاربران روي لینک های تبلیغاتی کليک مي‌کنند. اينها دلايلي هستند که افراد و مالکان وب سایت ها اهمیت سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن هزينه و زمان صرف کنند.

سئو وب سایت

 

 اهداف سئو را می شود بصورت زیر خلاصه کرد:

  • باعث می شود که وب سایت در لیست نتایج موتور جستجو رتبه بهتری داشته باشد.
  • در افزایش بازدید سایت تاثیر زیادی دارد.
  • فروش محصولات را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
  • یک روش ایده ال برای  تبلیغات است.
  • باعث ایجاد برندسازی می شود.

در ادامه قصد داریم تا به توضیح و معرفی برخی از مهمترین اصطلاحات در حوزه بهینه سازی موتورهای جستوجو به پردازیم. لطفا ادامه موضوع را در قسمت دوم با ما همراه باشید. در آموزش های پیش رو به معرفی بعضی از الگوریتم های گوگل که نقش مهمی در سئو و رتبه بندی سایت ها خواهند داشت، می پردازیم.

دسته بندی : آموزش-سئو
پروفایل نویسنده: حمید رضا آل رضا امیری
Hamid reza alereza amiri طراح سایت
Instagram
WhatsApp
LinkedIn
بیش از 10 سال سابقه و تجربه ی برنامه نویسی و طراحی سایت را دارد. او اکنون در کنار فعالیت های پژوهشی و تدریس در دانشگاه، به طراحی وب سایت ، سئو سایت ، مشاور سئو ، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال مشغول هست. او همچنین در حال راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و کارآفرینی در حوزه تجارت می باشد. علاقه ی زیادش به حوزه برنامه نویسی باعث شده که همیشه در حال یادگیری مهارت های جدید باشد.
Search
Generic filters
آخرین مقالات
دسته بندی مقالات
دسته بندی برچسب ها

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست