سیستم مدیریت محتوا یا CMS

  1. خانه
  2. /
  3. آموزش
  4. /
  5. سیستم مدیریت محتوا یا CMS

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

تاکنون حتما اسم وردپرس را شنیده اید. اینکه می گویند وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا قوی است یعنی چه؟ اصلا سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوا هست؟ آیا وردپرس رقیبی هم دارد؟ در این آموزش قصد دارم که به این سوالات پاسخ بدم، پس در ادامه با من همراه باشید.

 

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

برای ایجاد یک سایت باید حداقل از کد نویسی HTML و CSS استفاده شود، اما انجام این کار ساده هم نیاز به مهارت برنامه نویسی دارد و از عهده ی هر کسی بر نمی آید. حالا اگر سایت کمی پیچیده تر هم باشد و نیاز به بروزرسانی های محتوای پی در پی داشته باشد، باید از زبان های سمت سرور مانند PHP یا ASP.NET هم استفاده کرد، که واقعا کار تخصصی می باشد.

برای اینکه افراد بدون دانش برنامه نویسی هم بتوانند به طراحی سایت بپردازند، سیستم های مدیریت محتوا یا Content management system بوجود آمدند. این سیستم ها طوری طراحی شده اند که بسیاری از امکانات و المان های لازم برای یک سایت را به طور اتوماتیک ایجاد کند و به سایت الحاق کند. با این کار افراد بدون دانش هم می توانند ساختار سایت را شکل دهند و بیشتر وقت خود را صرف ورود و مدیریت محتوا کنند.

برای مثال در سیستم های مدیریت محتوا می شود با چند کلیک یک صفحه یا نوشته جدید را ایجاد کرد و در سایت قرار داد. سهولت استفاده و کار با سیستم های مدیریت محتوا باعث محبوبیت زیاد این سیستم ها شد. همین محبوبیت این سیستم ها را در کانون توجه و رشد قرار داد. امروزه برنامه نویسان زیادی در سراسر دنیا کمک می کنند تا این سیستم ها گسترش بیشتری پیدا کنند و کاربردی تر شوند.

اگر content management system وجود نداشتند، باید برای هر سایت بطور مجزا زمان و انرژی زیادی گذاشته می شد. و فقط متخصصین برنامه نویسی امکان ایجاد و توسعه وب سایت ها را داشتند. در واقعه با ایجاد CMS ها امکانات زیادی به سایت ها اضافه شد که به آنها افزونه ها و پلاگین ها گفته می شود. CMS ها باعث شدند که وب سایت ها از حالت ایستا یا استاتیک به حالت داینامیک تبدیل شدند.

وردپرس چیست؟

وردپرس هم یک سیستم مدیریت محتوا است و  می توان گفت که محبوب ترین و بهترین سیستم مدیریت محتوا که در کل دنیا می باشد. مطابق آمار ارائه شده از 1.3 میلیارد سایت موجود در جهان در سال 2021، تعداد 445 میلیون سایت با وردپرس طراحی شده اند، یعنی بیش از یک سوم کل سایت های دنیا با وردپرس توسعه پیدا کرده اند.

وردپرس

مهمترین ویژگی ها وردپرس عبارتند از:

  • وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا متن باز یا Open Source است، یعنی هر فرد یا برنامه نویسی می تواند تغییرات خود را در کد هسته آن ایجاد کند.
  • استفاده از وردپرس رایگان است و به راحتی قابل دانلود شدن و پیکربندی می باشد.
  • وردپرس تقریبا به تمام زبان های زنده ترجمه شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
  • بیش از نیمی از سایت های کل دنیا از CMS ها (سیستم های مدیریت محتوا) استفاده می کنند و حدود  ۵۷% از کل سایت هایی که دارای سیستم مدیریت محتوا هستند از وردپرس بهره می برند.
  • تا امروز بیش از ۵۰ هزار افزونه  یا plugin برای وردپرس ارائه شده است که استفاده از اکثر آنها رایگان می باشد.
  • وردپرس دارای چند هزار قالب رایگان و پولی می باشد.
  • تعداد بی شمار  توسعه دهندگان و بروزرسانی های مداوم، وردپرس را به یکی از امن ترین سیستم های مدیریت محتوا در دنیا تبدیل کرده است.

در دنیای content management system وردپرس رقیبانی هم دارد که آنها هم همواره در حال رشد و تکامل هستند ولی همچنان فاصله معنا داری با لیدر این دسته یعنی وردپرس دارند.

بعضی از سیستم های مدیریت محتوا برای منظور خاصی طراحی می شوند. برای مثال سیستم های مدیریت محتوا Woocammerce و BigCommerce به عنوان فروشگاه ساز مطرح هستند و کسانی که قصد ایجاد فروشگاه های اینترنتی را دارند از این سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنند.

از دیگر سیستم های مدیریت محتوا همه منظوره مانند وردپرس می توان Squarespace ،Joomla ،Wix را هم نام برد. بعضی از سیستم های مدیریت محتوا به صورت کامل رایگان نیستند و در ازای برخی امکانات مبالغی را از مشتریان دریافت می کنند. همین مسئله هم باعث می شود که نسبت به وردپرس، اقبال کمتری داشته باشند.

در این مقاله سعی شد به طور ساده مفهوم وردپرس و سیستم های مدیریت محتوا برای شما کاربران عزیز توضیح داده شود. در صورتی که قصد دارید در این حوزه اطلاعات بیشتری را کسب کنید می توانید به این منبع انگلیسی زبان مراجعه بفرمایید. برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از این سیستم ها، مقالات بعدی ما را هم دنبال کنید و اگر آموزش های سایت به نظر شما مفید بود لطفا این مقالات را با دوستان و آشنایانتان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم در صورت علاقمندی بتوانند از این آموزش ها استفاده کنند.

پروفایل نویسنده: حمید رضا آل رضا امیری
Hamid reza alereza amiri طراح سایت
Instagram
WhatsApp
LinkedIn
بیش از 10 سال سابقه و تجربه ی برنامه نویسی و طراحی سایت را دارد. او اکنون در کنار فعالیت های پژوهشی و تدریس در دانشگاه، به طراحی وب سایت ، سئو سایت ، مشاور سئو ، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال مشغول هست. او همچنین در حال راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و کارآفرینی در حوزه تجارت می باشد. علاقه ی زیادش به حوزه برنامه نویسی باعث شده که همیشه در حال یادگیری مهارت های جدید باشد.
Search
Generic filters
آخرین مقالات
دسته بندی مقالات
دسته بندی برچسب ها

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • نسرین رضایی
    تیر 3, 1401 7:27 ب.ظ

    واقعا کپی محتوا به یک مشکل تبدیل شده در ایران

    پاسخ
  • جواد رسول پور
    تیر 23, 1401 12:37 ب.ظ

    با وجود سیستم های مدیریت محتوا، روش های دیگه طراحی سایت مثل کد نویسی هم کاربرد داره؟

    پاسخ
    • با سلام، بله برای بعضی از سایت های خاص که به سرعت پردازش خیلی زیاد نیاز دارند یا تعداد تراکنش های سنگینی دارند بهتر است از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده نشوند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست